WE ZIJN ER !!

28 juni 2014 - Rome, Italië

Zaterdag  28 juni  Fiano Romano - Rome   82km

WE HEBBEN HET GEHAALD!! Na 36 dagen onderweg te zijn en 2255 de km te hebben afgelegd zijn we gearriveerd op het Sint Pietersplein en hebben de meiden in onze armen gesloten.  Zij hebben het dus ook gehaald!

GEHAALD            we zijn er alle vier

Vanmorgen al om 8.15 uur op pad, het is al knap warm. We hebben rond 10.30 uur met Martien afgesproken op het punt waar de routes weer samenkomen. Dat is voor ons iets meer dan 20 km, dus tijd genoeg.  Alhoewel er ook vandaag nog wel wat geklommen moet worden. Allereerst de naastgelegen stad in omhoog, waar we nog wat fruit inslaan.  Dan op naar het volgende hooggelegen dorp Morlupo.  Wel een gezellig pleintje, en nog ruim op tijd,  dus jullie raden het al,  koffie met koek op het terras.  Daarna zien we dat de omgeving langzaam verandert, de heuvels worden wat lager, de omliggende bergen vervagen naar de achtergrond. Veel graanvelden, waar de weg op en af doorheen slingert. We verdenken Hans Reitsma ervan niet alles meer te vermelden, het zou maar afschrikken. Of komt het omdat we weten dat het er bijna op zit, en we eigenlijk wel klaar zijn met dat klimwerk. Het is in ieder geval een feit, dat er geen 100 meters vlak zijn. Ruim op tijd zijn we op het afgesproken punt, als Martien smst dat haar laatste km ook nog even tegenvallen. Maar even later komt ze enthousiast zwaaiend aangefietst. Fijn om elkaar weer te zien, en meteen wordt er weer van alles uitgewisseld.  We klimmen weer verder naar Sacrofano,  waar we koffie en ijs nuttigen. Het is heerlijk bijkomen in de schaduw.  Dan gaan we de laatste klim aan (echt?) en dan is het nog zo'n 20 km tot aan Prima Porta,  waarna er een vrijliggend fietspad moet zijn dat ons naar Rome leidt. De meiden hebben ondertussen flink doorgereden om op tijd op de camping te zijn om de metro naar de stad te nemen.  We verwachten er rond 14.00 uur te zijn en spreken af dan samen te lunchen.

Bij Prima Porta is het een enorme kruising van wegen, waar we doorheen en overheen moeten. Even lijkt het alsof we de snelweg opgaan, maar de weg buigt meteen weer naar rechts. En dan staan we opeens op het fietspad.  Inderdaad vrijliggend,  rood asfalt en veel groen. Er zijn zelfs een soort bogen of poortjes die het geheel extra sfeer geven. Althans zo is het vast de bedoeling! Sommige bogen zijn geheel verdroogd, en de bamboe langs het pad woekert dusdanig dat het pad steeds smaller wordt, en we zelfs af en toe een afranseling krijgen van de scherpe bladeren. Maar het fietst lekker! Het voert ons uiteindelijk langs de Tiber recht de stad in,  waar het steeds drukker wordt. We gaan tegen de stroom voetgangers in, door de poort en staan dan opeens op het Sint Pietersplein! Blij, vreemd, juichend, maar niemand reageert.  Tot opeens Anouk aan komt gerend! Heerlijk! Inge zit in de schaduw te wachten, helaas alweer blaren op haar voeten, maar blij om elkaar te zien. Er worden foto's gemaakt,  bijgekletst en steeds even kijken,  ja we zijn er echt! We gaan op zoek naar een lunchadres, want we hebben inmiddels allemaal trek. En ja, we worden meteen weer wakker geschud,  we zijn in de stad, dus alles is een stuk duurder dan we de afgelopen weken gewend waren. Maar het kan nu even niet deren, we zijn te blij om moeilijk te doen.

Uiteindelijk gaat Martien naar haar onderkomen in de stad, de meiden pakken de metro, en wij stappen voor een laatste keer op de fiets, 20 km terug naar de camping.  Maar het gaat vlot, we zijn er eerder dan de meiden.  We hebben hier een stacaravan gehuurd, geen overdreven luxe, maar schoon, op een mooi plekje in de schaduw,  en eigen badkamertje,  heerlijk.  Dat komt goed de komende dagen.  Alleen slapen we apart na al die weken!  Er zijn alleen één persoonsbedden die niet verschoven kunnen worden. Is dat wat! Maar vooruit, het zijn geen luchtbedjes.

Alhoewel we wel toe zijn aan een dagje rust, zullen we morgen toch al op tijd naar de stad gaan, want op zondag verschijnt de paus op het balkon! Tja, die willen we toch niet missen, nu we er eindelijk zijn. De dagen erna zullen we wel zien. Waarschijnlijk krijgt dit blog nog wel een vervolg over onze belevenissen in Rome,  maar we willen jullie nu alvast heel erg bedanken voor jullie belangstelling, lieve reacties, whatsappjes en mailtjes. Dat is zo bijzonder,  het maakt het allemaal nog specialer. En ook wij zullen blij zijn jullie volgende week weer allemaal te zien!

1. Jack:
    Bon giorno familia,
    Wereldprestatie geleverd op de fiets. We hebben meegekeken maar de beleving is denk ik vele malen groter. Overgang van het platteland en fiets naar drukte van de stad is mega verwacht ik maar het was wel het doel. Lijkt me fantastisch om de meiden zo te mogen ontmoeten. Geniet daar nog van elkaar en we praten hier nog wel eens bij. Doe voorzichtig en geniet. Groeten van Lenie en Jack
  2. Jose:
    30 juni 2014
    Proficiat met die geweldige prestatie!!Geniet nog lekker en tot volgende week.
    Groetjes Jose en Rini.
  3. Petra:
    30 juni 2014
    Wauw.. Hartelijk gefeliciteerd !!
    Geweldig.. Wat een prestatie
    Een om heel erg trots op te zijn

Petje af hoor
    Geniet nog lekker met de meiden
    Liefs petra
  4. Annette:
    30 juni 2014
    Heb er nooit aan getwijfeld dat jullie dat zouden halen!
    geniet nu nog maar lekker met z, n vieren,
    veel groetjes, annette
  5. Patrick:
    TROTS!
  6. Conny:
    1 juli 2014
    Potverdrie, zijn ze er al!! Knap hoor en zoals ik lees een onvergetelijke ervaring.
    Geniet van Rome, van jullie dochters en van elkaar!
    Groeten, en tot snel in ons verre brabant.

Peter