Een bijzonder jaar, een bijzondere reis

23 maart 2014

2014: het jaar waarin we allebei 50 worden, samen 100!!!

Een bijzondere reden om iets bijzonders te ondernemen. En hoe kom je dan op het idee om naar Rome te fietsen???

Een aantal jaren geleden had Henk nog een droom van een camperreis door Canada. Maar na alles nog eens goed bekeken te hebben, was een belangrijke reden om het niet te doen, het idee dat het hem niet het gevoel van vrijheid zou geven, waar hij naar op zoek was.

En omdat we inmiddels blijkbaar tot de ANWB generatie behoren, dus liefhebbers van wandelen en fietsen, zochten we naar een alternatief op dat gebied. Genieten van natuur, rust en ruimte en toch onderweg ook wat cultuur opsnuiven. Tijdens het lopen van het Pieterpad hebben we ervaren dat op die manier onderweg zijn het bewuste gevoel van vrijheid oplevert.

Bij mij staat al een tijdje de pelgrimstocht naar Santiago de Compostella op het verlanglijstje. Maar dan wel met de benenwagen. Henk overbrugt zo'n grote afstand toch liever met de fiets, en het liefst van thuis uit. En aangezien een lange fietsreis mij ook wel aanspreekt, zoeken we een andere bijzondere bestemming. Al vrij snel wordt dat Rome. Een bijzondere stad, die we beiden nog nooit bezocht hebben, en volgens velen toch echt gezien moeten hebben. En als dan blijkt dat er een beschreven fietsroute naar Rome bestaat, is de keus gemaakt:

WE GAAN OP DE FIETS NAAR ROME !!!!

Het jaar 2013 staat al voor een groot deel in het teken van de voorbereiding op deze onderneming.

Wat doen we met de fietsen? Als we willen kamperen dan moeten we toch goed slaapmateriaal hebben. Hoe krijgen we al die bagage mee? Welke fietskleding vinden we prettig? Een hele oriëntatie tocht, maar het verhoogt de voorpret.

We besluiten onze mountainbikes reisklaar te maken, dus een ander zadel, stuur aanpassen, bagagedragers erop, en Henk hangt er een Bobyak achter.

mountainbike Jackelien                      mountainbike Henk met Bobyak

Nieuwe kleine tent gekocht, goede slaapmatjes, en opvouwbare stoeltjes. Nog een heleboel handige reis- en pakbenodigdheden en we zijn klaar voor een proefreis.

In de zomer van 2013 fietsen we een gedeelte van De Groene Weg, een route door de Eifel naar Trier, een stukje langs de Moezel en dan naar Luxemburg en via de Ardennen terug naar Maastricht. Het was een heerlijke vakantie, met het gevoel van vrijheid zoals we gedacht hadden, dus niets houdt ons nog tegen om naar Rome te fietsen. Alhoewel, de werkgevers zullen ons nog toestemming moeten verlenen om 6 weken vakantie op te nemen.......... Maar ook dat blijkt geen probleem.

Wat een heerlijkheid: 6 weken!!!!!!! Alleen dat idee al is vrijheid.

En om dit alles nog specialer te maken, is het idee ontstaan dat onze meiden ook naar Rome komen om met zijn viertjes deze stad te verkennen. Inmiddels hebben ze beiden hun rijbewijs, dus reizen ze in een paar dagen met de auto naar Rome. Daar hebben we een stacaravan op een camping gereserveerd, van waaruit je makkelijk met openbaar vervoer naar de stad kunt. Na een dag of vijf reizen we dan gezamenlijk weer naar huis. Daarmee is de vraag hoe we met fiets en al weer thuiskomen ook opgelost.

Een schitterend vooruitzicht

1. Conny:
    18 mei 2014
    Lieve Henk en Jackelien, we wensen jullie een hele goeie reis!! Dat jullie het gevoel van vrijheid maar optimaal zullen ervaren! Wij zullen ons wandel- en fietsmaatje (en vrienden) zeker missen, maar gunnen het jullie van harte. Arrivederci, Peter & Conny
  2. Marjan de vlieger/ Parel:
    19 mei 2014
    Ik wens jullie een hele mooie Pareltocht!!
    Liefs,
    Marjan
  3. Pa-ma:
    20 mei 2014
    Hay lieverds
    Een hele fijne fietstocht gewenst jullie grote wens gaat nu beginnen.
    Je Vader en ik zijn vanmiddag even naar de St Jan geweest en hebben
    Een kaarsje aangestoken dat alles naar wens mag verlopen.
    Veel fiefs plezier xxx