Hemelvaart

29 mei 2014 - St. Leon-Rot, Duitsland

Nierstein - St. Leon    105km

Alweer de 6e dag en we hebben er 520 km opzitten! Vandaag onverwacht 105 km gefietst.  We wilden overnachten in een jeugdherberg (ja, ook wij mogen daar nog in) in Speyer, maar het was helaas vol. Echt jammer want het zag er erg leuk uit. En in de stad was het volop feest vanwege Hemelvaart.  Dat hadden we graag meegepikt. Maar aangezien de hotels ter plekke erg duur waren, besloten om toch maar door te fietsen naar de camping in St. Leon. Het zou te laat worden als we eerst de stad nog in gingen.

Ook de camping was hartstikke vol. Nog net een plekje voor onze tent kunnen vinden. Hemelvaart wordt hier echt gevierd. Kerkelijk weet ik niet, maar het is overal feest. Mensen gaan er massaal op uit, op de fiets, of met bolderkarren vol proviand, in de bermen wordt gebarbequed, overal muziek. Gelukkig had onze gastvrouw vanmorgen een lunchpakketje voor ons, want er is ook niets open op zo'n dag.

De eerste 30 km fietsten we in de zon, echt voor de bui uit, weer mazzel dus. Een leuke route van dorpje naar dorpje en koffie in een heus slotpark. Daarna volgt Worms, met een gigantische Dom, waar net een dienst bezig was, dus maar niet naar binnen. Lijkt me toch storend als er dan steeds toeristen binnen komen. Vervolgens was de route niet bijster. Van stad naar stad,  veel industrie, een megacomplex van BASF. Op zich reden we toch veel door groene gedeelten, maar het pakte niet. Het fietsen ging echter super, om 17.00 uur waren we in Speyer met 90 km. Met bekend gevolg.

Dingen die zo onderweg wel opvallen, zijn de vele heerlijk geurende rozen, in elke tuin of groenstrookje.  In de graanvelden bloeien duizenden klaprozen. De huizen hebben allerlei kleuren, je ziet ze niet gemetseld zoals bij ons. En het zijn ook niet de kleinste optrekjes. Slechts af en toe zie je wat rijtjeshuizen of appartementen. En zonder dan meteen een oordeel te vellen, die zien er meteen minder florisant uit. En wat ook steeds opvalt als je zo door de velden fietst, is de enorme hoeveelheid electriciteitsmasten en windmolens.

Het is fijn dat we zo goed opschieten,  maar we balen er toch wel van dat we Speyer gemist hebben, dat had echt even het vakantiegevoel gegeven. Morgen op naar Pforzheim, kijken of daar nog plek is in de herberg...

1. Mieke:
    1 juni 2014
    Nou, dat schiet lekker op? En zo te lezen gaat alles van een leie dakje, geniet ervan! Jullie hebben er al meer dan een week opzitten, wat gaat dat toch snel, veel liefs. Mieke
  2. Mieke:
    2 juni 2014
    Fijn dat jullie morgen een rustdag hebben, geniet ervan, ik moet wel zeggen, de foto's worden wel steeds mooier!