Veel van hetzelfde

17 juni 2014 - San Lazzaro di Savena, Italië

16 juni  Montagnana - Ferrara 74 km

Het ontbijt was dan niet duur, maar ook erg karig. 2 kleine zachte witte broodjes met jam, pasta of honing. Maar vooruit, niet zeuren. Even naar de naastgelegen Lidl voor de lunch. Om 9.00 uur fietsen we Montagnana weer uit. De route biedt weinig nieuws tov gisteren. Je vraagt je af of er hier nou zoveel armoede is, maar dan is het niet iets van de laatste jaren crisis. Het verval is al veel ouder. Of vinden ze het wel goed zo? En bij elk oud huis dat toch bewoond blijkt te zijn, vraag ik me dan af hoe die mensen hier kunnen wonen. Hoe ziet dat er dan van binnen uit?

We komen door een paar leuke stadjes, waar dan toch meer bedrijvigheid is. In Lendinara hebben ze zelfs een promenade. Op het plein zit aan de ene kant jeugd op het terras en aan de overkant bij de kiosk een groep hangouderen op de fiets ;) Wel is iedereen hier heel vriendelijk, je hoort de hele dag buon giorno!
Maar wat abominabel slecht is, is het wegdek. Echt absurd, gaten, scheuren, stukken opgevuld met wat asfalt. Als ik slagroom in mijn tas zou hebben zou het zó geklopt zijn! Even denken we dat het voorbij is, een prachtig nieuw aangelegd fietspad. Hallelujah! Helaas is het van korte duur. Het blijft gewoon de hele dag slecht.
Het is dat het zo waait maar we hebben wel heerlijk fiets weer, licht bewolkt tot zonnig, ongeveer 28 graden. Vóór ons hangt de hele dag een donkere lucht, maar het blijft dáár!

Rond half 4 zijn we op de camping in Ferrara. Tjee, wat veel Nederlanders bij elkaar in caravans. Het blijkt een groepsreis van de ANWB te zijn. We raken natuurlijk aan de praat en dan blijkt de begeleidster van oorsprong ook uit Vught te komen. Familie van fietsenmaker Jonkergouw op de Helvoirtseweg, vlak bij ons thuis. Haar vader heet Wim, misschien ken je die wel pa? Tja, de wereld is klein. 's Avonds als ze aan het jeu de boulen zijn, krijgen we nog een glaasje limoncello a la crema aangeboden!
We fietsen een rondje door de stad, maar die kan ons niet echt bekoren. We gaan op zoek naar de supermarkt, het blijkt zo'n immens winkelcentrum waar je dus veel teveel tijd aan kwijt bent. Op de camping rustig eten, lezen, schrijven en smeren tegen de muggen! Da's dan een kleinigheidje waar ik altijd de pineut van ben, bultjes en jeuk. Maar ach, als het daar bij blijft.

17 juni  Ferrara - San Lavarro di Savena 72km

Het ging allemaal lekker vlot vanochtend, al voor half 9 op de fiets. Nog een keer door de stad Ferrara, daarna er buitenom, ook weer zo'n mooie oude stadsmuur. Al snel stuiten we op een wegafsluiting, brug ingezakt! Dan is de gps weer handig, je kunt zo een andere weg naar de route vinden. De omgeving verandert in zoverre, dat we eindelijk weer mooiere, betere huizen zien. In dorpjes zijn ook wijken met rijtjeshuizen en etagewoningen. Er buiten wordt het landschap wijdser, grotere akkers en verspreid de boerderijen. Het gaat supervlot vandaag.
In een dorpje met een fruitkraam stoppen we om wat kersen te kopen. Alhoewel de dames geen Engels spreken en wij amper Italiaans snappen we elkaar prima. De 50 cent wisselgeld dat we niet terug willen, neemt ze pas aan als we zeggen per la bambini. Het zou wel leuk zijn als we iets meer Italiaans kenden.

We fietsen zo lekker, dat we af en toe vergeten de route in de gaten te houden, maar ach een omweggetje brengt je soms op leukere plekken!
Al rond 14.00 uur zijn we op de camping voor Bologna. Nou ja, camping is een erg groot word voor deze plek, weliswaar bij een hostel, maar achter een tankstation aan een drukke weg. Het is toch enigzins troosteloos. Het is dat er weinig andere opties zijn én dat we Martien hier weer ontmoeten. De drie Nederlandse heren die ook in Ferrara waren, ariveren ook met de nodige twijfels. Maar vooruit we maken er wat van. Rond 16.00 uur komt Martien terug uit de stad en kletsen we lekker bij. Straks samen een hapje gaan eten.
Er is hier dus wel supersnel internet, dus daar maken we even goed gebruik van. Dus alle verhalen tot nu toe, met extra foto's. Morgen gaan we de Appenijnen in, weer flink klimmen, maar na deze drie vlakke dagen, hebben we er wel weer zin in. Niet zozeer voor het klimmen, als wel voor de omgeving, die wordt toch weer wat mooier!

Veel plezier met het lezen en bekijken hiervan en we zien uit naar jullie reacties. Lieve groet voor iedereen!

1. Anouk:
    17 juni 2014
    Lieve paps en mams,
    Het klinkt allemaal echt heerlijk!
    Wij hebben hotels geboekt voor onze rit naar Rome. We hebben er zin in! :)
    Maar genieten jullie nog even van al het moois dat nog voor Rome komt.

Dikke kus xxx
  2. Pa-ma:
    17 juni 2014
    Hoy Jac,Henk.
    We hebben weer genoten van jullie mooie verhalen en ervaringen zien er ook naar uit, Wat een toeval dat je nog Vughtse mensen ontmoet die kennen wij goed,
    Wim jonkergouw is een Oom van Berna en Hein van Hirtum je weet wel onze oude buren Wim is een broer van Hein zijn Moeder..Wat leuk dat je even alleen bent gaan stadten je kon natuurlijk niets kopen geen plaats voor in de fietstas,
    Maar dat doe je straks maar met de meiden in Rome. Anouk en Inge komen
    Vrijdag even op de koffie superleuk,, het wordt voor hun natuurlijk ook spannend,
    Nu nog even doortrappen voor de laatste kilometertjes. op naar de eindbestemmming,
    Gr. PA MA xxxxxx
  3. Mieke:
    18 juni 2014
    Wat zijn jullie al ver, en wat gaat het toch snel (tenminste voor ons). Geniet ervan, voor je het weet ben je weer gewoon thuis, en dannnnn is het weer gewoon werken koken wassen etc! Ha ha. En wat betreft die stad, was ik er maar bij geweest, ik was wel meegegaan hoor! Maar dat houden we te goed. Heel heel veel groetjes mieke
  4. Pa-ma:
    22 juni 2014
    Hoy Hoy,,
    Wat een prachtlge verhalen , zo kennen ,,wij ,,Italie niet.,
    geniet er nog maar even van.....het is ook wel heel anders dan hier als je iedere dag op zoek moet voor je natje en droogje,maar zo te zien komen jullie wel aan je trekken want jullie zien er goed uit op de foto"s,, Wij zijn heel trots op jullie dat
    Jullie dit bijna hebben volbracht.. Nou blijf nog maar lekker genieten van al het moois .want het zal straks thuis toch ook wel weer wennen zijn in dit vlakke landje. Heel veel gr.Pa Ma xxxxx