De laatste week gaat in......

25 juni 2014 - Massa Martana, Italië

23 juni   Citta di Castello - Assisi   72 km

We kunnen er weer tegenaan,  de rust dag was echt lekker.  Gisteravond hebben we ook een B&B gereserveerd voor komende woensdag.  Heerlijk een keer in een gewoon bed, eigen badkamer,  ontbijtje erbij. Daar kunnen we ons echt op verheugen! Maar eerst naar Assisi,  een dagje daar om de stad te bekijken,  want dat schijnt echt de moeite waard te zijn. Vanmorgen op tijd op, broodjes en wat lekkers gehaald in de bar van de camping.  De barman ging er even vanuit dat alles voor het ontbijt was, dus hij vond het nogal wat! Maar ach 5 broodjes voor een hele dag valt wel mee toch? Toen de buren een half uur later broodjes wilden halen, was er niets meer. De barman ging er blijkbaar ook vanuit dat die nederlanders gezamenlijk zouden ontbijten.  Hij moest weer nieuwe bakken........ Daarna had Henk weer een goed begin van de dag, want bij het afrekenen telde hij maar één nacht, en Henk hield wijselijk zijn mond. Daar kan hij mooi vanavond van gaan eten!

Het eerste gedeelte van de route gaat nog over de doorgaande weg door het dal. Jammer, want dat is vrij druk, dus opletten,  en je ziet niet zoveel van de omgeving. Na zo'n 25 km komen we bij Umbertide, kennelijk een leuk stadje, dus daar fietsen we naar toe voor ons koffiebankje. Inderdaad,  mooie oude straatjes met pleintje,  maar geen bankje! Dat vinden we net buiten het centrum op een wat minder mooie plek, maar toch drukbezocht.

Hierna gaat de route de heuvels in en dat is echt mooi. Een groene weg noemen we dat, veel bomen en mooie uitzichten.  Het is echt een landbouw gebied, en er wordt flink gewerkt op de akkers. Wel ook hier veel oude vervallen panden, soms echt ruïnes,  tussen de nieuwere huizen in. Typosch dat die bouwvallen hier zo dus jarenlang blijven staan, met bordjes erop dat het op instorten staat.  Toch heeft het ook wel weer iets, het past hier wel in de omgeving.  In het volgende gedeelte gaan we naar de andere kant van het dal en wordt het allemaal weer veel opener. Veel graan hier en op veel heuvels liggen mooie kerkjes of kleine kasteeltjes.  Het enige klimmetje van vandaag voert hier doorheen. Toch voelt het zwaar vandaag, het is ook weer knap warm, en er is geen beschutting te bekennen. We zijn toe aan een broodje,  maar waar?? We hebben er zelfs een flinke klim extra voor over, er vanuit gaande dat er bij de kerk wel het bekende bankje zal zijn.  Helaas,  weer verder. Bij een oprijlaan met hoge bomen trekken we de plaid uit de tas, en plat! Eindelijk!  En gelukkig,  100 meter verder is een barretje voor koud water en een ijsje. Het leed is weer geleden.

Na een klein uurtje zien we Assisi tegen de heuvel aanliggen. Dat is echt een waanzinnig mooi plaatje.  De camping ligt gelukkig beneden in het dal. Het is echt een prima camping met de nodige faciliteiten,  beschutte plekken en een super restaurant.  Helaas wordt ook hier de  voetbalwedstrijd  van Nederland niet uitgezonden,  dus horen we de uitslag via de whatsapp.  Yes, weer gewonnen.  Hopelijk kunnen we in Rome wel wat zien.

Maar morgen eerst Assisi.

24 juni  Assisi

Vandaag staat de zon al vroeg op de tent,  dus we worden gewoon vroeg wakker.  Maar dat is ok, want om 9.00 uur vertrekt er een busje vanaf de camping naar Assisi.  En dat is mooi op tijd om de grootste drukte bij de basiliek voor te zijn.  Helaas geen al te korte broek aan en sjouwen met een vestje,  anders kom je die kerken niet in.  De buitenkant van het gebouw is vrij rustig,  maar binnen is het weer pracht en praal. Alle wanden en plafonds zijn beschilderd met fresco's. Er zijn weer verschillende gedeeltes, in feite zijn het twee kerken boven elkaar. Er worden ook op verschillende plekken diensten gehouden. Tegelijkertijd worden er groepen toeristen rondgeleid door paters of monniken.  Het is wel jammer dat je geen foto's mag maken,  een enkele foto lukt in een onbewaakt ogenblik, als er dus inderdaad geen bewaker te zien is. Assisi is de geboorteplaats van Franciscus, dus daar hangt de hele geschiedenis van de stad aan vast. Ook speelt de heilige Clara een grote rol. Samen met Franciscus heeft zij de orde van Clarissen gevormd.

Maar buiten dit alles is Assisi gewoon een prachtige stad. Echt middeleeuws,  smalle straatjes, toegangspoorten,  pleinen met terrasjes,  heel veel souvenierwinkeltjes, maar ook veel zaakjes waar handwerk wordt gemaakt.  Van schoenen en tassen, tot beschilderd keramiek, schilderijen,  glaswerk. En niet te vergeten het ene barretje naast het andere, pasticcerias, gelaterias, pizzerias,  ristorante. En dat alles tegen een heuvel aan, dus het gaat flink omhoog en omlaag. Maar steeds weer is het een plaatje!

We slenteren er op ons gemak doorheen,  bezoeken de verschillende kerken,  gaan naar de top waar een kasteel ligt. Helaas daar dure entree, dat doen we dus niet, maar onderweg een mooi uitzicht op de achterliggende bergen en dalen. En dat is weer een heel ander beeld van deze streek. We lunchen, blijven op het terras mensen kijken,  maken nog een rondje en om 16.00 uur is de bus er weer. Heerlijk dat we weer eens in gemotoriseerd verkeer zitten. Even dan.

En dan zijn we toe aan een dutje, haha.  Ook zo'n dag is vermoeiend!  Nadat we 's avonds weer lekker gegeten hebben,  bellen we nog even met het thuisfront.  De meiden zijn er bijna klaar voor om te komen. Anouk morgen nog haar diploma ophalen, Inge brengt Sem naar het pension,  inpakken en donderdag op pad. Ze vinden het wel grappig dat verschillende mensen ze nog gebeld hebben om ze goede reis te wensen en vooral voorzichtig te zijn. Dat doen wij dus ook nog maar eens, we zullen blij zijn ze zaterdag (heelhuids) te zien!

25 juni  Assisi -  Massa Martana   52 km

Vanmorgen vroeg uit de veren. Al fietsen we maar een korte etappe vandaag,  we willen optimaal tijd halen uit ons verblijf in het B&B. Het is flink bewolkt,  maar wel 24 graden dus dat fietst heerlijk.  We proberen nog een mooie foto van Assisi in zijn geheel te maken,  maar dat valt niet mee, er is geen helder uitzicht.  Al vrij snel komen we langs Santuario di Rivotorto, een kerkje waarin de eenvoudige stenen hut staat, die het eerste onderdak was van Franciscus en zijn volgelingen. Het is een bijzonder iets.

De route loopt verder door het dal, door dorpjes die een rijker aanzien hebben.  Veel kleine dorpjes liggen net als Assisi op een heuvel,  mooi om te zien, maar teveel van het goede om er dan steeds maar naar toe te klimmen.  We bekijken ze wel van beneden. De omgeving zelf wordt steeds mooier,  groener ook weer. We komen in Bevagna, ook een middeleeuws dorpje, waar blijkbaar de afgelopen dagen een groot feest is geweest. Overal nog picknicktafels, een tribune op het plein en veel vlaggen. Op de hoek van het plein een barretje en aangezien het weer tijd is voor koffie nemen we nu eens plaats op het bijbehorende terrasje.  Het is gezellig om te zien,  hoe mensen elkaar hier ontmoeten én geanimeerd bijkletsen. Wij genieten mee en bekijken ondertussen hoe een carabinieri de bonnen uitschrijft.  Parkeren wordt hier ook gewoon overal gedaan, en toch hebben we al meer gezien dat er regelmatig flink op gecontroleerd wordt.

Het is tijd om de klimmetjes van vandaag aan te gaan. In procenten zouden we het inmiddels op ons boerenfluitje moeten kunnen doen, maar vandaag worden we geplaagd door een flinke tegenwind. Af en toe zelfs stormachtig,  bij de afdaling moeten we gewoon fietsen om vooruit te komen!  Jammer, maar helaas. We hebben wederom enorm veel geluk met het weer. De heuvels rondom ons zijn gehuld in donkere regenwolken,  wij fietsen af en toe zelfs in de zon. Maar langzamerhand komt het toch dichterbij,  en de laatste afdaling wordt al wat frisser.  En net voordat we ons onderkomen voorvandaag bereiken,  worden we dan toch even verrast door een plensbui.  Gelukkig kunnen we wat schuilen onder een grote boom.

Het agriturismo Orsini dat we geboekt hebben zag er op de site van booking.com toch wat mooier uit. Het valt ons even tegen. De receptie is net dicht voor de middagpauze,  maar de eigenaar van de naastgelegen pizzeria belt even voor ons en na 5 minuten worden we welkom geheten. Het huisje, bad en slaapkamer ziet er wel netjes uit, dat moet gezegd. Maar het straalt niet de gezelligheid uit die we verwacht hadden.  Even wennen.  De eigenaar komt wel regelmatig vragen of alles ok is. De wifi werkt niet optimaal,  maar als later de verblijfsruimte open is, kunnen we daar terecht. Daar zitten we nu op ons gemakkie,  wel alleen,  dus erg stil. Waarschijnlijk fietsen we straks even terug naar het dorp om wat te gaan eten. Morgen rustig aan, ook dan een korte etappe.

1. Pa-ma:
    Jac-Henk.
    Wederom weer hele mooie verhalen en foto"s,en jullie genieten er nog steeds van zo te lezen,maar helaas het einde is bijna in zicht.Maar daar staat ook weer iets moois tegenover dat je over een paar dagen je meiden weer kunt onarmen.
    Maak er dan nog een paar mooie dagen van ,samen genieten,,,
    Heel veel gr. Pa=Ma.xxxx
  2. Leon en Karin:
    25 juni 2014
    Henk en Jac, wat gaat de tijd toch snel, eindelijk is Rome in zicht...
    We hebben met veel plezier uitgekeken naar jullie verhalen, echt super wat jullie allemaal gefixt hebben, jullie mogen trots zijn op elkaar!
    Voor de laatste dagen wensen we jullie nog heel veel fietsplezier, hopelijk volgen er nog een paar mooie routes.
    En dan samen met jullie meiden de mooie stad Rome bezoeken, dat zal ook vast wel goedkomen!
    Heel veel groetjes uit Rooi!!!!
  3. Martien Deijsselberg:
    25 juni 2014
    Haha. Het lijkt mijn verhaal wel. Hele dag dreiging van regen en dan komt hij toch nog en dan schuilen onder een boom.
  4. Annette:
    25 juni 2014
    Woh, wat ontzettend veel collega, s vragen hoe ver jullie al zijn en of jullie het goed naar jullie zin hebben! Heb er een dagtaak aan!
    zet hem nog op dat laatste stukje en heel veel groeten van je collega, s vinckenrode!
  5. Conny:
    25 juni 2014
    Wat leuk weer om allemaal te lezen! En prachtige foto's....mooi land Italië. En wat zullen jullie gespierde benen hebben van al dat klimmen.....pfff. Het is misschien nog maar kort, maar wat zullen jullie nog lang nagenieten van deze reis. Veel plezier nog samen en vanaf het weekend met z'n vieren! Liefs, Conny
  6. Rian:
    26 juni 2014
    Genietend lees ik je verhalen. Het leest heel makkelijk weg, het is duidelijk en het pakt me, alsof ik er zelf fietst. (gelukkig niet) Voor jullie, geniet nog even, en daarna Rome in met de meiden. WAUW. Ik denk inderdaad dat jullie nog heel lang kunnen nagenieten van deze reis.
    groeten, Rian