Weingut, weingut, weingut

28 mei 2014 - Nierstein, Duitsland

Oberwesel - Nierstein  74 km

Als het enigszins kan, begint elke route met een bezoek aan de bakker.  Wat lekkers voor bij de koffie en wat broodjes! Om 9.30 uur zijn we er weer klaar voor. Het plaatsje Bacharach nodigt uit het even wat beter te bekijken.  Het is prachtig,  veel oude vakwerkhuizen, sommigen al van 1350. Je vraagt je je dan af hoe het er destijds uitzag en aan toeging. De kerk ging net open, even een kaarsje voor Anouk haar sollicitatie.

Lekker rustig gefietst naar Bingen waar we op de promenade, weliswaar met een koude wind, koffie hebben genuttigd.  Aan de overzijde ligt Rüdesheim, daar zijn we lang geleden ooit doorheen gereden,  maar dan met de auto, haha.  Een helikopter was de druivenranken op de berghelling aan het bespuiten...... En ik dacht nog wel dat druiventeelt puur biologisch was, naïef?

Een stukje verder verlaten we voor even de Rijn, en gaan het heuvellandschap in. Je ziet meteen heel andere dorpen,  een veel modernere bouwstijl. Buiten de dorpen zie je heuvels vol druivenranken. En heuvels betekent natuurlijk klimmen,  een paar aardige oefeningen.  Oeps, oja, zo voelt dat, weer even wennen.

Tijdens de lunch krijgen we gezelschap van een mede Rome-gangster. Kletst er gezellig op los, fietst samen met een vriend tot aan de Bodensee. Hij komt echter wat later erbij, ze fietsen apart, zodat ieder het op zijn eigen manier en tempo kan doen. Zij (naam is me ontschoten) wil ook 28-29 juni in Rome aankomen,  dus de kans is groot dat we haar nog eens tegen gaan komen.

In het laatste gedeelte nog even een pittige klim, maar eenmaal boven heb je een prachtig uitzicht over de graan velden. Om 16.00 uur bereiken we Nierstein, waar we op zoek gaan naar Gutschenke Glockenspiel.  Weingut, gutschenke,  het is duidelijk dat wijnbouw hier de boventoon voert, in ieder dorp kom je er heel wat tegen.  Glockenspiel is niet zo groot, zoals vele anderen al van oudsher in de familie en heeft een gezellig overkapt terras. Verder ziet het er van buiten erg oud uit, dus waar zou die kamer zijn, en wat treffen we dan aan? Maar als de deur opengaat zien we een knus kamertje, veel hout en een fleurig rood wit geruit dekbed.  Het geeft een Hans en Grietje gevoel. We zijn benieuwd naar het ontbijt morgen..........

1. Jack:
    1 juni 2014
    Ziet er allemaal goed uit. Kheb erg slecht telefoonnetwerk in belgie. Je hebt gebeld.... ?kprobeer zondag of maandag wel terug te bellen. Veel fietsplezier