Amsterdam - Roermond

18 mei 2014

De Reitsma route naar Rome start in Amsterdam. In drie etappes voert hij je naar Roermond.  En omdat we toch nog een driedaagse oefentocht willen maken,  besluiten we deze etappes te fietsen.  Waarmee we de tocht straks (daar gaan we tenminste vanuit) echt helemaal gefietst hebben. En we kunnen oefenen met de kaartjes en beschrijvingen in het routeboekje, zodat we die naast de GPS kunnen gebruiken.

Zaterdag 3 mei gaat het dus richting Amsterdam.  Anouk en Ingmar brengen ons met de auto,  aangezien ze toch nog een dagje hoofdstad gepland hadden. Rond een uur of 10 zitten we op de fiets,  de stad uit waar we al gauw de route oppikken. Stukje langs de IJssel richting Weesp, vandaar langs de Vecht naar de Ankeveense plassen. Even een korte stop in het plaatsje zelf, om wat foto's te maken voor een bewoonster op het werk die daar vandaan komt. Als we even later ons picknick kleed uitrollen voor een lunchpauze in de zon, beseffen we weer hoe heerlijk dit is. In alle vrijheid de mooiste plekjes van - nu nog - Nederland ervaren vanaf de fiets. Steeds weer verrast het ons hoe veel moois we om ons heen hebben. Rondom Hilversum kom je door prachtige heidevelden, door het toeristische dorpje Lage Vuursche, waar de terrassen van minstens drie pannenkoeken restaurants naast elkaar vol zitten. Voor Amersfoort doorkruisen we de Soesterduinen, alsof je opeens even in de Drunense duinen bent. Even afstappen en genieten.......

In Amersfoort is het gezellig druk. We vinden een plekje op een terras, maar zo gauw we de kans krijgen verkassen we naar een plekje in de zon, want die maakt wel het verschil tussen nog lekker blijven zitten of vertrekken. Dan nog op zoek naar een flesje wijn voor de gastvrouw van vanavond, want ondanks haar verjaardag zijn we toch van harte welkom in hun heerlijke gastenverblijf achter hun prachtige woning in Scherpenzeel. We worden zelfs ontvangen met een glaasje champagne!! Dat is de charme van overnachten bij Vrienden op de Fiets. Je komt bij heel verschillende mensen over de vloer, maar die het allemaal leuk vinden ervaringen te delen met anderen die onderweg zijn. We slapen die nacht in een heerlijk bed......

Zondag 4 mei. Na een stevig ontbijt zijn we er weer klaar voor om de reis voort te zetten. Op een zondagochtend door Scherpenzeel fietsen levert toch weer een aparte ervaring op: hele gezinnen met kinderen van klein tot groot, jong en oud, lopen in vol ornaat, dus de dames in rok met hoedje en de heren in pak, naar de kerk. Daar kunnen ze  bij de katholieke kerk alleen maar van dromen.

Door het buitengebied fietsen we richting het Amerongse bos, waar we met een klein klimmetje de Amerongse berg bedwingen. Daarna gaat het richting Elst waar we met het veerpont de Nederrijn oversteken. Er volgt een mooie route over een autovrij dijkje tot we net voorbij Kesteren de Waal bereiken. Ook op zondag wordt die druk bevaren door vrachtschepen. We volgen de Waal zeker 15 km tot we bij een camping komen met een uitnodigend bord "Waalterras geopend". Het blijkt een heerlijke plek, waar we op een loungebank in de volle zon van een uitgebreide tosti genieten. Het ontlokt bij Henk de uitspraak "Dat kan toch zo niet blijven............ ik ga hier voorlopig niet weg". En sluit lekker even de oogjes. Dat maakt fietsen dus zo leuk ;)

Maar goed, het gaat toch verder naar Nijmegen waar ze zich opmaken voor het bevrijdingsfeest de volgende dag. We fietsen door de Ooijpolder en een klein stukje Duitsland in, waar we in het ooievaarsdorpje Zyfflich komen. Het is niet de eerste keer dat we hier zijn, al eens eerder op de fiets en vorig jaar tijdens het lopen van het Pieterpad. Er is een mooi terras, maar voor de derde keer op rij is het niet open!!!!!! Dan maar weer even plat op het gras, haha. Het laatste stukje van vandaag voordat we in Milsbeek gaan overnachten, brengt ons weer naar de St. Jansberg. Vorig jaar ,ook tijdens het Pieterpad hebben we hem beklommen. Dat hoeven we nu niet, maar we mogen wel van de afdaling genieten!! Beneden aangekomen flink in de remmen, want daar wacht wél een terras dat open is. Wat me even later een enorme aanval van slappe lach bezorgd: als Henk zijn stoel gezellig dichter bij de mijne wil schuiven, zie ik hem van het ene op het andere moment op zijn rug en met zijn benen in de lucht op de grond liggen!!!!!!!!! Wat gaat hij nou doen??????? Wat blijkt, de rechterachterpoot van de stoel is volledig in het zand verdwenen. Echt, ik kom niet meer bij......wat Henk natuurlijk iets minder vindt........

De gastvrouw van deze avond is een hele gezellige dame die ons gastvrij ontvangt. Aan gespreksstof geen gebrek, hele boeken vol aan verhalen deelt ze spontaan met ons. Zij heeft samen met haar man ook veel fietsreizen gemaakt, maar hij is helaas overleden. Ze is echter naarstig op zoek naar een fietspartner, want ze wil erg graag nog in Vietnam gaan fietsen!!! Als we terugkomen van het restaurant, drinkt ze gezellig nog een afzakkertje met ons. Weer een mooie ervaring erbij.

Maandag 5 mei. Het is prachtig weer!! Na een verwenontbijt en lunchpakketje mee, fietsen we naar Gennep, waar we ook even de plaatselijke bakker bezoeken voor wat lekkers. Dat is een dagelijks gebruik van Henk tijdens onze vakanties ;) We fietsen min of meer door het natuurgebied Maasduinen. Met het Pieterpad hebben we het heidegebied kunnen doorkruisen wat echt prachtig was, nu fietsen we er omheen. Verder gaat het over de Oude Baan naar het bezoekerscentrum bij het Leukermeer. Een eerste koffiepauze in de zon. Daarna fietsen we door het dorpje Well "het leukste dorp van Limburg 2010", we vragen ons toch echt af waarom???

Ik heb me  erop verheugd om vandaag drie keer met het veerpontje de Maas over te steken, maar als we bij de toegang naar het eerste pontje komen stuiten we op een rood afzetlint en een mededeling: wegens defect is het veerpont uit de vaart, waarschijnlijk voor enkele uren. Tja, maar hoe lang hangt dat er al?? Als we nog eens goed kijken, hangt er nóg een mededeling: het duurt naar verwachting op zijn minst tot dinsdag 12 uur! Hebben wij weer.... Tja even balen, maar er zit niets anders op dan de route te vervolgen aan deze kant van de Maas. Het blijkt een verrassend mooi pad te zijn dat ons naar Arcen brengt. We komen langs de brouwerij van Hertog Jan, van waaruit een pijpleiding over de weg naar het café loopt!!! Hen staat dat eens even te bekijken en zegt "hou me tegen anders ga ik er eentje pakken". Even later als we het dorp zelf bereiken blijken er erg veel terrasjes te zijn. Als ik er één zie met een loungebank, herhaal ik dezelfde zin........

De route voert verder langs de Maas naar Velden, waar we weer bij minicamping Hovershof uitkomen, ook al bekend van het Pieterpad. We trekken de plaid weer plat in het gras aan het water, en de lange fietsbroek gaat dan toch uit, het is warm in de zon. Even contact met de meiden, want die komen ons ophalen in Roermond. Oeps, we hebben nog 2 uurtjes voor 33 km, dus de fiets weer op. Door Venlo, op naar Steyl. Daar ben ik in december geweest, dus leek het me leuk daar weer eens langs te fietsen. Maar ook nu blijken we aan de andere kant van de Maas te rijden, haha. Dan maar een foto op afstand. We fietsen lekker door de velden, bewonderen de dorpjes, zien veel pleziervaart en jachthaventjes. In Kessel staan we opeens voor het derde veerpont en zijn in no-time weer aan de overkant. Het laatste stukje voor Roermond is weer een klein natuurgebiedje met veel water. Nog even een appeltje.... dan bemerk ik dat ik onderweg mijn vest verloren ben, nee hè! Superbalen, zeker als ik me later bedenk dat ik er nog mijn rijbewijs en zorgpas in had zitten. Morgen snel actie ondernemen dus.

In Roermond is het volop feest ter ere van de bevrijding. Het duurt dus even voordat we de meiden traceren en dan nog op zoek naar een italiaans restaurantje. Tja, we willen alvast in de stemming komen. Maar het lukt, en we genieten van een pizza, nog steeds in de volle zon. We hebben er dus een supermooi weekend opzitten met zo'n 260 km op de teller. Laat die reis naar Rome maar komen!!!!!

1. Rian Vorstenbosch:
    18 mei 2014
    Wauw, wat een eer om jullie reis te mogen volgen. Het is een prachtige start om aan je reis te starten, maar je hebt al heel wat kilometers erop zitten, voordat je erover nadenkt om aan zo'n fietstocht na te denken. Een superfijne vakantie gewenst (en niet aan het werk denken), laat alles maar lekker los!
  2. Mieke:
    18 mei 2014
    Nou de kop is er al af! Ik wens jullie een supermooie reis toe, met veel mooi weer. Kijk uit naar jullie verhalen. Liefs mieke
  3. Nicolette:
    18 mei 2014
    Hoi Jackelien en Henk, leuk om jullie te volgen op deze bijzondere reis. Geniet samen. Lieve groet Nicolette
  4. Piet en Adrienne:
    19 mei 2014
    SUPER om jullie te mogen volgen.Het grote avontuur tegemoet! Heel bijzonder allemaal.Het wordt vast een makkie, jullie zijn al veel gewent wat fietsen betreft.
    Alvast een goede start gewenst.
    zonnige groet Adrienne
  5. Petra:
    23 mei 2014
    Heerlijk om jullie verhalen te lezen.
    Erg leuk geschreven.

Ik ga jullie zeker "volgen"... ja lezen dan he!! Niet met de fiets :-)

Geniet nog even van de laatste dag thuis, nog even eigen toilet en je eigen bedje. En vooral van jullie dochters

Hele goede en veilige reis. Geniet van de vrijheid, de natuur, je grenzen, maar vooral ook van elkaars gezelschap.