Vele wegen leiden naar Rome

24 maart 2014

Nog zo'n uitspraak: tussen Keulen en Parijs ligt de weg naar Rome.

Maar welke route zullen wij nemen? Een populaire route blijkt die van Reitsma te zijn.  Een mooi landschappelijke route, zoveel mogelijk over rustige wegen en fietspaden, langs of door historische steden. Door de reisverhalen van  fietsers die ons voorgingen worden we steeds enthousiaster en de keus is dan snel gemaakt.

De route voert van Amsterdam naar Roermond, waar je Duitsland ingaat door de Eifel naar de Rijn. Deze brengt je naar de Bodensee in Zuid-Duitsland. Vervolgens Oostenrijk in waar twee pittige beklimmingen over de Arlbergpas en de Reschenpas te nemen zijn alvorens in Italie aan te komen. Dan gaat het door Zuid-Tirol naar Verona, over de Povlakte richting de Appenijnen. De route kent hier verschillende varianten. Wij kiezen ervoor om naar Florence te fietsen, daar af te steken naar Assisi om door Umbrie  uiteindelijk in Rome aan te komen. We zullen er dan ongeveer 2000 km op hebben zitten.

Voor wie het leuk vindt: de route wordt uitgebreid beschreven op www.reistmaroutes.nl

De eerste drie etappes van Amsterdam naar Roermond willen we in een lang weekend vooraf fietsen. Zaterdag 24 mei vertrekken we dan vanaf huis naar Roermond, om daar de route weer op te pakken. We trekken er vijf weken voor uit om in Rome aan te komen. Dan hebben we onderweg de tijd om wat rustdagen te nemen en steden als Verona, Florence en Assisi te bezoeken. Een dagje Gardameer staat ook op het verlanglijstje.

Als alles goed gaat ontmoeten we dan zaterdag 28 juni onze meiden in Rome!!! Dan hebben we een dag of vijf om de stad te bezoeken en zijn we in het weekend van 5 juli weer thuis.